Ώρες λειτουργίας:
Δευ – Παρ 13:30-21:00

Για ραντεβού καλέστε: 2510 839 195

Ώρες λειτουργίας: Δευ – Παρ 12:00-21:00

Για ραντεβού καλέστε: 2510 839 195

¨Μαμά σέλω νελό!¨

Στην αρχή ακούγεται σε όλους μας γλυκό και χαριτωμένο! Όμως, στην πραγματικότητα, από ποιο σημείο και έπειτα πρέπει να μας προβληματίζει; Χρειάζεται να επισκεφτούμε κάποιον ειδικό ή να περιμένουμε;

Ας μιλήσουμε λοιπόν για τις διαταραχές της άρθρωσης!

Τι είναι οι διαταραχές της άρθρωσης;

Πρόκειται για δυσκολίες στην εκφορά ορισμένων φωνημάτων κατά τη διάρκεια της ομιλίας. Πιο συγκεκριμένα, οι λέξεις δεν αρθρώνονται σωστά, με αποτέλεσμα ο λόγος να μην γίνεται εύκολα κατανοητός από τρίτους. Οι δυσκολίες αυτές εμφανίζονται κυρίως κατά την παιδική ηλικία και πιο σπάνια σε ενήλικες οι οποίοι έχουν υποστεί κάποιο αγγειοεγκεφαλικό επεισόδιο, κρανιοεγκεφαλική κάκωση ή κάποια νευρολογικής φύσεως ασθένεια.

Που οφείλονται οι διαταραχές της άρθρωσης;

Μπορεί να οφείλονται σε δυσκολίες κινητικότητας – συντονισμού ή κακής ανατομίας των αρθρωτών οργάνων (γλώσσα, δόντια, χείλη, υπερώα), σε βαρηκοΐα ακόμα και σε κρεατάκια. Γι’αυτό το λόγο, σημαντική είναι η εξέταση από Ωτορινολαρυγγολόγο προτού ξεκινήσει πρόγραμμα Λογοθεραπείας.

Οι διαταραχές της άρθρωσης στην παιδική ηλικία, διαχωρίζονται σε αρθρωτικές και φωνολογικές.

*Αρθρωτική διαταραχή, εμφανίζει ένα παιδί το οποίο δεν μπορεί να παράγει καθόλου κάποιο φώνημα.

*Φωνολογική διαταραχή, εμφανίζει ένα παιδί το οποίο μπορεί να παράγει μεμονωμένα κάποιο φώνημα αλλά δεν το εντάσσει σε λέξεις κατά την αυθόρμητη παραγωγή του λόγου του.

Παραδείγματα:

*Aντικατάσταση → Το παιδί αντικαθιστά το φώνημα «ρ» με το φώνημα «λ». Π.χ. «μωλό» αντί για «μωρό»

*Απλοποίηση / Παράλειψη → Το παιδί απλοποιεί ή παραλείπει ήχους.

Π.χ. «κόπο» αντί για «κόλπο»

*Ένθεση → Το παιδί ενθέτει παραπάνω ήχους μέσα σε μια λέξη.

Π.χ. «γλόμα» αντί για «γόμα»

*Aντιμετάθεση → Το παιδί αντιμεταθέτει ή αντιστρέφει φωνήματα ή συλλαβές μέσα σε λέξεις.

Π.χ. «μπάλα» αντί για «λάμπα»

*Αναδιπλασιασμός → Το παιδί αντικαθιστά μια συλλαβή με μια γειτονική.

Π.χ. «παπάκι» αντί για «καπάκι»

Συμβουλές για τους γονείς:

*Δεν διακόπτουμε και δεν διορθώνουμε το παιδί όταν δεν αρθρώνει σωστά μία λέξη, καθώς κάτι τέτοιο είναι πιθανόν πως θα εντείνει τον αρνητισμό του ή θα επηρεάσει την αυτοπεποίθησή του.

*Γινόμαστε εμείς το πρότυπο μιας καλής άρθρωσης, μιλώντας στο παιδί με ρυθμό αργό, σταθερό και επαναλαμβάνοντας την λέξη με το σωστό τρόπο μετά από το παιδί (διακριτική επισκίαση).

Αρμόδιος για να αξιολογήσει, να παρέμβει θεραπευτικά και να συμβουλεύσει τους γονείς ενός παιδιού σχετικά με την άρθρωσή του είναι ο λογοθεραπευτής. Η ανίχνευση των προβλημάτων λόγου και ομιλίας ενός παιδιού πρέπει να γίνεται έγκαιρα ώστε να μειώνονται οι επιπτώσεις στην συνολική ανάπτυξη του παιδιού. Επιπλέον, η αποκατάσταση είναι σημαντικό να έχει ολοκληρωθεί πριν την ένταξη του παιδιού στην Α’ Δημοτικού, ώστε να αποφευχθούν άλλου τύπου δυσκολίες (μαθησιακές, ψυχοσυναισθηματικές κ.ά).

Πυραλεμίδης Στέργιος

Λογοθεραπευτής NDT – NMES

Εξειδικευμένος θεραπευτής στη Νευροεξελικτική Αγωγή Bobath

Comments are closed