Η εμφάνιση των πρώτων λέξεων, πραγματοποιείται περίπου στην ηλικία των 12 μηνών. Σε κάποιες περιπτώσεις ίσως και λίγους μήνες αργότερα.
Για να ξεκινήσει ένα παιδί να παράγει λόγο, έχει κάνει μια τεράστια προετοιμασία! Έχει καλλιεργήσει κάποιες βασικές δεξιότητες, οι οποίες έχτισαν ολόκληρα εσωτερικά δίκτυα στον εγκέφαλο του. Ποιες είναι όμως αυτές οι δεξιότητες;
- Αντιδράει στους ήχους του περιβάλλοντός του. Το βρέφος θα πρέπει να αντιδράει σε ένα δυνατό θόρυβο που θα ακουστεί (π.χ τακτοποίηση πιάτων στο ντουλάπι). Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να καταλάβουμε ότι ακούει και πως εντοπίζει την πηγή του ήχου.
- Αντιδράει στην ανθρώπινη φωνή. Ανάλογα με τον τρόπο που θα μιλήσουμε το βρέφος θα αντιδράσει κατάλληλα (π.χ με τη γλυκιά φωνή της μητέρας θα χαμογελάσει).
- Αντιδράει στο όνομα του. Όταν το φωνάζουν γυρίζει και κοιτάζει και είναι σαν να μας απαντάει.
- Παρατηρεί καλύτερα το περιβάλλον του. Όσο μεγαλώνει ένα βρέφος, παρατηρεί με μεγαλύτερη προσοχή τα πρόσωπα και το χώρο που το περιβάλλει (π.χ παρατηρεί τη μητέρα του που θα μιλήσει στο τηλέφωνο).
- Μοιράζει την προσοχή του. Όταν ένα παιδί κάνει μία δραστηριότητα και ζητάει την προσοχή ενός άλλου προσώπου (π.χ πατάει ένα κουμπί και κοιτάζει τους γονείς του).
- Παίζει με τα παιχνίδια του. Στην αρχή θα χρησιμοποιήσει όλες του τις αισθήσεις για να ανακαλύψει τα παιχνίδια του (αισθητηριακό παιχνίδι). Στη συνέχεια θα τα πετάει και έτσι θα ανακαλύπτει τη δράση και την αντίδραση (π.χ πετάει ένα παιχνίδι στο πάτωμα και αυτό κάνει θόρυβο). Έπειτα το παιχνίδι θα γίνει οργανωτικό (π.χ βάζει τα παιχνίδια σε ένα κουτί και μετά το αδειάζει). Αργότερα θα ωριμάσει και θα χρησιμοποιεί τα αντικείμενα λειτουργικά (π.χ φτιάξιμο πύργου). Και στο τέλος το παιχνίδι του θα γίνει συμβολικό στο οποίο θα μιμείται ενέργειες που έχει δει (π.χ το αυτοκίνητο έμεινε από βενζίνη / λερώθηκε η κούκλα μου).
- Καταλαβαίνει νοήματα. Το βρέφος σταδιακά αρχίζει και αντιλαμβάνεται ένα νεύμα ή μια χειρονομία (π.χ καταλαβαίνει το «γεια σου»).
- Εκτελεί απλές εντολές. Το παιδί θα πρέπει να μπορεί να εκτελεί εντολές δίχως να το βοηθάμε με κάποια χειρονομία.
- Παράγει ήχους με σκοπό την επικοινωνία. Για κάθε του ανάγκη παράγει διαφορετικό ήχο (π.χ ο ήχος που παράγει όταν πεινάει είναι διαφορετικός με αυτόν που παράγει όταν νυστάζει).
- Μιμείται χειρονομίες. Πριν ξεκινήσει να πει τις πρώτες λέξεις, θα πρέπει να μπορεί να μιμηθεί χειρονομίες (π.χ «έλα» / «γεια»/ «παλαμάκια»).
- Αλληλεπιδράει με κάθε δυνατό τρόπο (π.χ δείχνει με το χέρι του, μας καθοδηγεί, μας τραβάει).
- Πραγματοποιεί εναλλαγή της σειράς. Η εναλλαγή της σειράς σε ένα παιχνίδι είναι πολύ σημαντική (Πρώτα παίζω εγώ και μετά εσύ). Είναι ο τρόπος με τον οποίο το παιδί θα εκπαιδευτεί στο να πραγματοποιεί διάλογο (τώρα μιλάω εγώ και μετά μιλάς εσυ).
Πυραλεμίδης Στέργιος
Λογοθεραπευτής NDT – NMES
Εξειδικευμένος θεραπευτής στη Νευροεξελικτική Αγωγή Bobath
Comments are closed